Föreningen Pot Viapori

Keramikstudion Pot Viapori utgör kärnan i föreningen Pot Viapori. Föreningen grundades år 1972 och dess syfte

är att "Utveckla keramisk konst och keramisk hantverk, samla keramikkonstnärer och understödja deras arbete samt upprätthålla deras  professionella kontakter både i Finland och utomlands"

De konstnärer som arbetar i verkstaden är hyresgäster  hos föreningen. Medlemmana i föreningen Pot Viapori består av konstnärer som regelbundet arbetar  i verkstaden eller som tidigare gjort det. För tillfället har föreningen Pot Viapori 17 medlemmar.

Pot Viapori styrelse 2023:

• Tiina Tarvainen ordförande
  • Liisa Ikävalko
  • Saana Murtti
  • Johanna Ojanen
  • Soile Paasonen
  • Pirjo Pesonen

Medlemmarna i föreningen Pot Viapori :

Hur ansöka om medlemskap?

Uppgifter om lediga verkstadsplatser samt tillfälliga arbetsmöjligheter ges via pot@potviapori.fi .

Information rörande praktikplatser ges av verkstadens konstnärer, inte av föreningen.

Mer information om Pot Viaporis historia finns i böckerna "POT VIAPORI 1972 - 1997"(Painorauma oy, Rauma) redigerad av Helena Leppänen samt  Keramikkonsten i Finland(Söderströms) chefsredaktör Åsa Hellman.